Ve čtvrtek a v pátek jsme ve škole sbírali věci pro uprchlíky. I přes relativně krátkou dobu na shromáždění věcí se jich sešlo tolik, že jsme naplnili celý kufr auta až po strop (viz foto). Děkujeme všem, kteří přispěli svou čepicí, bundou nebo párem bot… Další osud sbírky můžete sledovat zde: https://www.facebook.com/pomocuprchlikumpraha7.

Dana Bimková

sbirka kufr foto

V listopadovém čísle anglického časopisu Bridge jsme se žáky ze skupiny angličtiny A1 třídy K5A narazili na článek o únikových hrách, jejichž podstatou je to, že skupina lidí je zavřená v místnosti plné rébusů, šifer a hádanek s kódy. Úkolem týmu je pak v časovém limitu všechny úkoly vyřešit, a dostat se tak z místnosti ven. Hra je postavená na spolupráci a logickém uvažování – hráči nepotřebují znát třeba morseovku. Všechno, co potřebují k vyřešení úkolů, najdou v místnosti.

V Praze je takových místností několik, většina je pro malé skupiny o dvou až pěti hráčích. My jsme šli do místnosti Occultica společnosti The Room, která je až pro deset hráčů.

Žáci si s úkoly poradili skvěle – spolupracovali, svítili si navzájem baterkami, pomáhali si, tipovali, počítali, dedukovali, otvírali zámky a dveře do tajných komůrek… V časovém limitu 77 minut přišli i na kód k velkému sejfu, kde byly placky „I am hero“ a klíč od dveří – a mohli jsme ven! Všichni si hru moc užili. Tady jsou některé z jejich komentářů:

I enjoyed the 77 minutes spent there, a good teambuilding activity and hard, but interesting tasks.“

It was really good. It was interesting to see how our class can cooperate.“

It was a great experience. I really loved when the game started to move, but we wouldn’t have solved it without the hints.“

I enjoyed it even more than I thought I would. I especially liked that there were many small riddles to solve and not just a big and impossible one.“

Jiřina Bogdanová

IMG 0969

 

V pátek 6. listopadu jsme se s paní profesorkou Petrou Borovkovou vydali do Clam-Gallasova paláce na akci zvanou FameLab. Jedná se o mezinárodní soutěž, během níž účastníci mají maximálně tři minuty na to, aby vystoupili v angličtině na jimi zvolené libovolné téma. S sebou si na pódium mohou vzít jakékoliv rekvizity. Akce se konala v rámci Týdne vědy a techniky.

Vystupovalo zde celkem šest národních finalistů. Eva Maxová (Česká republika) nám přiblížila, jak se snáze dostat ke kostním proteinům bez toho, abychom kosti mučili v kyselých lázních. Dong-Seon Chang (soutěžící za Německo, ale s rodiči ze Severní a Jižní Koreje) zapojil do svého vystoupení i nás diváky. Jeho tématem byla sociální interakce. Dalším byl Oskari Vinko (Fin soutěžící za Švýcarsko), celkový vítěz FameLab. Jeho přednášky o parazitické rostlině strize, která ničí pole v subsaharské Africe, a o malárii sklidily velký potlesk. Přednášku o špatně vyprojektovaném mostu Tacoma Narrow si pro nás připravila Tea Rukavina z Chorvatska. Druhým Čechem v soutěži byl Matěj Novák, který nám objasnil, proč je alicin, který se získává z česneku, dobrý v boji proti bakteriím. Poslední soutěžící byla Lisa Murphy z Irska, která nám objasnila, proč si při výběru selfie fotky vždy vybereme tu nejvíce symetrickou.

Závěrem bych chtěla podotknout, že to bylo příjemně strávené dopoledne. Rozhodně neváhejte, pokud budete mít příležitost tuto akci navštívit.

Veronika Rybínová, 6S

Od 30. 9. do 20. 11. 2015 proběhl na naší škole projekt „Studenti čtou a píší noviny“, kterého se naše třída 2S účastnila již druhým rokem. Projekt organizuje MF DNES. Probíhá dvakrát ročně, a to na podzim a na jaře. Pokaždé jsou zadána tři témata podle aktuální situace ve světě, na která píší studenti ze zúčastněných škola analytický článek. Pod každým tématem se nachází několik podotázek, kterými se můžeme, ale nemusíme řídit. Když téma zpracujeme, odevzdáme ho patronovi projektu, kterým je na naší škole paní profesorka Maršálková. Ta ho zkontroluje. Poté ho můžeme poslat na email MF DNES, která vybírá ze zaslaných článku a každý den vybrané texty zveřejní. Třídy, které jsou zapojeny do projektu, dostávají v jeho průběhu každý den zdarma noviny.

Na podzim tohoto roku bylo jako první téma zadáno: „Uprchlická krize: hrozba, nebo výzva?“. Vzhledem k tomu, že toto téma je v poslední době silně probírané v médiích, nebylo těžké rychle zformulovat názory, které byly často různorodé. Avšak pro lidi, kteří se touto problematikou nezabývají a nemají všeobecný přehled, to nemuselo být vůbec jednoduché téma.

Jako druhý byl zadán námět: „Bezpečí doma, na ulici i na síti“. Tato problematika je ale hodně dlouho probíraná jak v médiích, tak i na školách formou přednášek, že už k ní není příliš možností něco nového napsat.

Poslední téma bylo: „Můj kraj, moje město: budu tady žít?“, které se nám oběma psalo nejlépe, protože se samy rozhodujeme, zda bychom chtěly žít a studovat v zahraničí nebo raději zůstat ve své rodné zemi. Je to důležitá otázka pro všechny studenty, zvlášť když v dnešní době hodně mladých lidí z Česka odchází studovat a pracovat do ciziny. Celkově bylo toto téma nejzajímavější i z hlediska sledování názorů studentů jiných škol.

Myšlenka projektu se nám líbí, protože nás nutí se zamýšlet nad problémy našeho světa a dostáváme noviny, ve kterých je zajímavé si přečíst, jak zadaná témata zpracovávají studenti z jiných škol po celé České republice.

Anna Pražanová a Eliška Houdková, 2S